Stavba motoru krok č. 3 - rozborka

Motor máme na stole a připravený na kompletní rozborku. Popíšu Vám, na co si dát pozor, co Vás může potrápit....Jdeme na to :)

         Pokud máme motor venku z auta na ponku, určitě si připravte několik bedýnek, krabiček, nebo skleniček na šroubky, matky a další díly motoru. Když stavíme nový motor, určitě každý obětuje pár korun a dá nové šroubky, ale šrouby motoru, matky vík ojnice a další určitě doporučuji nechat originální, v žádném případě nenahrazovat novými, pokud se i přes to rozhodnete, myslete na pevnost šroubů a také třeba závity, abyste nepoškodili stávající. Na každém začátku je celý, většinou kompletní, motor. Samotná demontáž dílů je až na pár výjimek jednoduchá, není potřeba žádné speciální znalosti, ale přeci jen jedna věc Vás může při demontáži potrápit, to si ukážeme dole. Určitě Vám doporučuju celou generálku motoru si foťte, dělejte milion fotek, vůbec nevadí, že budete jak čínský turista, ale věřte mi, že pokud si budete při montáži něčím jistí, kouknete na fotku a alespoň se podíváte, jak to tam bylo, jaký kde byl šroubek a tak :)

          KROK PRVNÍ: Osobně při demontáži začínám s hlavním šroubem řemenice, protože je zapotřebí zaaretovat motor, aby mohl být šroub povolen. Je utažený na 150Nm a tuto sílu nejde překonat jen tím, že bychom chytli rukou a povolili. V první řadě sundáme hliníkové víko řemenice, které drží 6 šroubů. ( hliníkové víko odstředivého filtru ). Zde je hlavní šroub řemenice zaaretovaný podložkou, kterou musíme opatrně, pokud ji nechceme zničit, sklepat. A jak docílíme toho, aby se nám při povolování motor netočil je jednoduché. Motor si otočíme, vezmeme si nějaký šroubek, průměr 6, dlouhý cca 1cm, a strčíme jej ze zadní strany do setrvačníku tak, aby se nám při otočení zastavil o olejovou vanu, blok motoru. Poté můžeme vesele povolit hlavní šroub řemenice. Nemusíte se bát o zničení vany, možná se jen maličko ohne okraj, ale ten lehce sťuknete zpátky. Je to nejjednodušší a nejrychlejší způsob. 

          KROK DRUHÝ: Pokud jsme povolili řemenici, můžeme pokračovat. Jako další doporučuji povolit vrtuli chlazení, toto je důležité pro kompletní demontáž plechů motoru. Vrtuli povolíte ve většině případech snadno klíčem a voříškem, pokud by však nešla povolit, protože by se začala protáčet přední matka, sundejte vrchní plech motoru "hrnec", a do vrtule strčce opatrně nástavec z goly, tím se vrtule zaaretuje a půjde snadno povolit. Povolujte hlavně opatrně. Potom Vám nebrání nic v tom, abychom začali rozebírat motor, žádný další problém by nastat neměl. Při demontáži plechů chlazení dbejte na důkladnou kontrolu, zda-li nejsou někde prasklé, popřípadě zničené. K samotným plechům motoru se dostaneme v jednom z dalších článků. 

          Sundáme z motoru všechny plechy, karburátor, hlavu válců, ventilové trubky, zdvihací tyčky. Pokud do motoru budete vracet vačkovou hřídel (pokud bude dobrá), která tam je, doporučuji Vám si zdvihátka ventilů očíslovat a dát  je poté zpátky do stejných děr, jako byly. Pokud budete dávat novou vačku, je dobré nechat dosedací plochu zdvihátek obrousit, zamezí se tím případného cvakání motoru, ale o tom v dalších článcích. Na co si dejte určitě pozor, při demontáži válců a pístů nesmíte zaměnit jednotlivé písty, proto jak válec s pístem vytáhnete, tak je nechte po kupě !!! Jako další věc, která by Vás mohla potrápit jsou dva zapuštěné šrouby na hlavním ložisku klikovky. Originální šrouby nahrazuji pevnostními šrouby na imbus, přeci jen originální na křížák nejdou často ani povolit, ani pořádně utáhnout. Pokud se Vám při demontáži nebude něco zdát, nebo si nebudete jistí, posílejte fotky, dotazy, nebo co Vás bude zajímat. Nejsem vůbec dobrý spisovatel, je možné, že mé myšlenkové pochody nebudete chápat.

Komentáře k článku (0)

K článku se nevztahují žádné komentáře.

Přidat komentář

Jméno:
Email:
Web:
Zpráva:
Jaký je rok?:

 

  

 

  

 

 

 

 

Newsletter

Chcete si občas nechat od nás zaslat aktuality? Vyplňte Váš e-mail.