Historie vozu Fiat 126

 
          Italsko-polská spolupráce ve výrobě automobilů v licenční formě měla dlouholetou tradici. Už v roce 1934 se v licenci vyráběly automobily Polski FIAT 508, 508-I a 518, v roce 1935 pak 508-III. V roce 1934 byl od základního modelu odvozen dokonce typ Polski FIAT 508 Jeep. Válečná léta způsobila v této spolupráci dlouhou přestávku. Až v roce 1967 vyjíždí z automobilky FSO ve Varšavě moderní Polski FIAT 125 P, v roce 1973 pak model 127 P a 132 P a v roce 1974 131 P. Modernizace automobilu Polski FIAT 125 P zatím uzavírá automobil POLONEZ, vyrobený v roce 1978. V roce 1973 vyjíždí z nově vybudované automobilky FSM Bielsko-Biała malý Polski FIAT 126 P.  

          Je jistě zajímavé, že vůbec prvním fiatem byl v roce 1899 dvouválcový čtyřdobý FIAT o objemu 679 cm3 s výkonem 2,57 kW. Další malé fiaty se "narodily" v roce 1915 a 1919, a potom až v roce 1936 vznikl slavný FIAT 500 Topolino s objemem válců 570 cm3 a s výkonem již 9,5 kW. Po válce vznikaly další pětistovky. Byly to FIAT 500 B (1948), FIAT 500 Belvedere-Giardinetta a FIAT 500 C. Novou etapu pak zahájil FIAT 500 Nuova s objemem 479 cm3, zvýšeným později na 499,5 cm3 , za ním model 500 D a F. V roce 1968 vyjíždí Giardiniera a 500 Sport. FIATy 500 F dosáhly takové obliby, že se jich vyrobilo do roku 1970 celkem 447 tisíc, a FIAT 500 se stal nejpopulárnějším vozem v Itálii s celkovou výrobou čtyř miliónů kusů. V roce 1972 na Autosalónu v Turínu se však představuje nový model, a to FIAT 126 s úplně novou karosérií. Dostal vylepšený motor s výkonem 17 kW a momentem 40 Nm, novou převodovku, brzdy, bezpečnostní volant a řadu dalších prvků. 

          Po úspěšném jednání mezi výrobcem FIAT Torino a polskou automobilkou Fabryka Samochodow Malolitražovych (FSM) v Bielsku-Białej se v roce 1973 objevily polské FIATy 126 nejdříve na polských a v krátké době i na zahraničních silnicích. U polských motoristů si hned získaly takovou oblibu, že se jim spontánně začalo něžně říkat "MALUCH", což bychom mohli česky vyjádřit jako "maličký". Italský model FIAT 126 se vyráběl v automobilce ve městě CASSINO na jihu Itálie a pouze některé mechanické díly v turínském závodě MIRAFIORI. 

          Oba vozy, jak Polski FIAT 126 P, tak FIAT 126, jsou dvojčata k nerozeznání. "Maličký" polský fiátek se tak stal sice nejmenším vyráběným vozem na světě, ale rozhodně nebyl a není nejmenší svým významem v motorizaci Polska, ale i v jiných zemích. Vlastní provedení stodvacetšestky se zpracováním a výbavou blíží středním vozům evropského měřítka. Moderní prvky konstrukce, racionální provedení skupin a detailů, co největší ohled na současné provozní požadavky i problémy, nakonec překvapující jízdní výkony a vlastnosti plně dokazují, že malým vozem je pouze po stránce svých rozměrů. 

           Vůz Polski FIAT 126 P byl kontruován jako vůz pro začínající motoristy, ženy a samozřejmě určený do městského provozu. Bylo by lehkomyslné jej srovnávat s automobily vyšších cenových i výkonových tříd. Také by nebylo uvážené od něj požadovat stejné pohodlí při dlouhém cestování. Doslova nenahraditelným se však stává v našich již tak dost zaplněných městech automobily právě tak, jako je velmi přítažlivý svou malou spotřebou paliva a nízkými náklady na údržbu a opravy. 

          V roce 1992 převzal FSM italský FIAT. Továrna se tak stala jedním z mnoha zahraničních poboček FIATu pod názvem FIAT AUTO POLAND S. A. Do té doby hlavní výrobek - malý Polski FIAT 126 P - však musel uvolnit své místo svým následovníkům Cinquecento (500) a Seicento (600). Nicméně z výrobního programu nevypadl, ale naopak se dočkal nového face liftingu, byl vybaven katalyzátorem - norma EURO1 (od roku 1997), modernizovaným motorem a samozřejmě novým interiérem. Byl přejmenován na FIAT 126 Maluch. Od roku 1994 se objevil nový FIAT 126 el tentokrát již plně v režii a běžném standardu FIATu, ale bohužel už pouze v limitovaných sériích. Jednou z posledních byla série pod názvem Town (1999). Výroba malého FIATu 126 v Polsku byla ukončena v září roku 2000 limitovanou sérií v počtu 1000 kusů pod názvem Happy End. 

          Tímto datem končí také éra jednoho automobilu, který se zapsal nejen do dějin světového motorismu, ale i do vzpomínek mnoha miliónů majitelů nejen v Polsku, ale i po celém světe včetně České republiky. 

Produkce vozu Fiat 126

 

  

 

  

 

 

 

 

Newsletter

Chcete si občas nechat od nás zaslat aktuality? Vyplňte Váš e-mail.