Podvozek a jeho úpravy

 

 
Možnosti úprav podvozku na vozu Fiat 126 jsou veliké a cenově se pohybují od několika korun až po desítky tisíc.
V tomto článku se zaměřím především na cenově dostupné úpravy. Fiat 126p má oproti vozům Italské produkce vyšší světlou výšku která ve spojení s vyšší stavbou karoserie a úzkým rozchodem kol dělá z Malucha nestabilní vůz který lze lehce otočit na střechu. Tomu lze částečně zabránit úpravou podvozku. Částečně píši proto, že i s upraveným podvozkem jdou dělat kotrmelce. :-)

Nejprve se zaměřím na úpravu přední nápravy. Ta má nezávislé zavěšení s příčným pětilistým plochým pérem a teleskopické tlumiče. Nejlevnější úpravou která vlastně nic nestojí je seříznutí horního držáku uložení listového péra. Touto úpravou docílíte snižení přibližně o 20mm v závislosti na tom o kolik držák seříznete. Tato úprava má vliv pouze na světlou výšku.

Další možností jak snížit světlou výšku na přední nápravě je použití listového péra s otočeným okem pro uchycení na rameno nápravy. Běžně se takové listové péro dá zakoupit v pěti nebo šestilistém provedení. Velikost snížení tímto způsobem nelze přesně stanovit i přez to, že výrobce údává snížení například 35mm. Toto snížení je udáváno vůči originálnímu novému péru. Pokud tedy máte na voze starší a opotřebované péro nemusí být snížení na první pohled tak patrné. Je to dáno tím, že opotřebované listové péro je již "vymačkané" a v důsledku opotřebení již světlá výška byla nižší než s novým originální pérem. Tato úprava má opět vliv na snížení světlé výšky, ale vliv na jízdní vlasnosti je diskutabilní. Pokud budeme uvažovat tak že originální pětilisté péro a pětilisté péro s otočenými oky jsou ze stejného materiálu pak je tuhost stejná a mění se pouze světlá výška. V tom případě šestilisté péro které má o jeden pružící list navíc nejen že snižuje světlou výšku ale je i tvrdší. Pro dosažení maximálního snížení lze listy péra ještě "překovat".

Jednou z posledních možností úprav přední nápravy je montáž tužších tlumičů. O kolik jsou tužší oproti sériovým tlumičům se nikde neuvádí a tak je to trochu loterie. V případě tlumičů je nejlepší vyhledat na jednom z mnoha diskuzních fór (například 126fan.sk) někoho kdo má dané tlumiče otestované. Pokud se nehodláte hnát do extrému tak vám dobrou službu udělají i nové seriové tlumiče. Po těchto úpravách nezapomeňte vyměnit i všechny silentbloky, které jsou v důsledku tvrdšího podvozku více namáhány. Pro zvýšení torzní tuhosti můžete do prostoru kufru nainstalovat rozpěrnou tyč.

Zadní nápravu tvoří dvě trojúhelníková ramena se šikmou osou kývání, teleskopické tlumiče a vinuté pružiny. Stejně jako u přední nápravy je i u zadní možnost úpravy která nic nestojí a tou je seříznutí pružin. Tato úprava sice není zrovna nejlepší, ale svůj účel splní a tím je snížení světlé výšky. Tuhost pružin zůstává stejná, ale v důsledku zkrácení pružin se může rameno nápravy dostat snáze do kontaku s dorazem tlumení. Proto pokud se rozhodnete pro tuto úpravu, častěji kontrolujte stav zadních dorazů.

Lepší volbou je zakoupení sportovních pružin které sníží světlou výšku, ale zároveň jsou i tvrdší a ovlivní tedy i jízdní vlastnosti. Vzhledem k tomu, že Fiat 126 nemá samosvorný diferenciál tak má tendenci pouštět výce síly na nadlehčené kolo. Tím že použijete tvrdší pružiny zabráníte větším náklonům karoserie tedy i nadlehčování kol. Tuto změnu pocítíte například při průjezdu zatáček přez ruční brzdu kdy nedojde k protáčení nadlehčeného kola při výjezdu ze zatáčky a vůz lépe akceleruje. Stejně tak pocítíte zlepšení trakce při průjezdech prudších zátáček pod plynem. Samozřejmě sebelepší podvozek samosvorný diferenciál nikdy nenahradí!

Pro zadní tlumiče platí prakticky to stejné co pro přední tedy že postačí nové sériové tlumiče.

Opravdovým vrcholem úprav podvozku je montáž pomocného rámu na původní místo listového péra a montáž tlumičů jejichž součástí jsou i pružiny. Tato úprava dovoluje extrémní snížení podvozku s plně nastavitelnou výškou a tuhostí. Takto upravený podvozek lze ještě doplnit o stabilizátor. Jedná se o úpravu pro profesionální závodění a tomu odpovídá i cena.

 

Text: Jakub Hrdlička
Ilustrace: Jakub Hrdlička
Fotografie:
Pavel Marčák
126fan.sk - Ludevít Matuška / www.126fan.sk
126group2 / www.126group2.com
Lukáš Vician / www.lukasvician.com
Fiat 500 sport / www.fiat500sport.com
Fiat 500 ricambi / www.fiat500ricambi.com
500 mania / www.500mania.it

 

Newsletter

Chcete si občas nechat od nás zaslat aktuality? Vyplňte Váš e-mail.