Výměna vačky + popis motoru OHV

            Dalším pro někoho užitečným návodem může být výměna vačkové hřídele, ať už se jedná o výměnu seriové vačky a nebo sportovní. Na výběr máme hned z několika druhů a typů sportovních "ostrých" vaček. 

 1. Všeobecné informace - motor 

( čtyřdobý, OHV, řadový, dvouválcový, vzduchem chlazený, zážehový, s karburátorem ) 

CO JE TO OHV ? ( ZDROJ: www.cs.wikipedia.org/wiki/OHV ) 

          OHV (Over Head Valve) je typ ventilového rozvodu pístového motoru, u kterého jsou ventily umístěny v hlavě válců a vačková hřídel je umístěna v bloku motoru. 
          Mezi vačkovým hřídelem a ventily je relativně velká vzdálenost (přibližně úměrná zdvihu motoru). Přenos pohybu mezi vačkou a ventilem je proto realizován dalšími prvky mechanismu: zdihátko, zdvihací tyčka, vahadla. Rozvod tak obsahuje velký počet součástek, které nepříznivě ovlivňují jeho tuhost. V porovnání s rozvodem OHC větší počet součástek a zároveň větší hmota vykonává nepřiznivý vratný pohyb, který se projevuje setrvačnými silami. Naopak výhodou rozvodu OHV je jednodušší řešení pohonu vačkového hřídele, díky kterému má tento rozvod vyšší životnost a spolehlivost. Nevýhody rozvodu OHV převažují hlavně u vysokootáčkových motorů, proto se u moderních spalovacích motorů pro pohon automobilů skoro nevyskytuje. 

         Pohon rozvodu je vzhledem na výhodné umístění vačkového hřídele blízko u klikovky možné realizovat jednoduchým ozubeným soukolím nebo ozubenými koly se řetězem. 
         Pohon musí být řešen tak, aby umožnil přesné nastavení vzájemné pozice klikové a vačkové hřídele a aby se během provozu motoru toto nastavení nezměnilo, což ozubené soukolí splňuje. 
          Protože se rozvod OHV používá u čtyřdobých motorů, převodový poměr pohonu je 2:1. Vačkový hřídel se otáčí 2x pomaleji než klikový, protože čtyřdobý motor vykoná jeden pracovní cyklus za dvě otáčky klikové hřídele. 


DETAJLNÍ ROZLOŽENÍ ROZVODU MOTORU 

  

2. VÝMĚNA VAČKY - NUTNÉ DEMONTÁŽE NUTNÉ K VÝMĚNĚ 

 - vypuštění motorového oleje 
 - víka rozvodů 
 - rozvodů 
 - rozdělovače 
 - benzinového čerpadla 
 - olejové vany 
 - víka ventilů 
 - vahadla ventilů 
 - zdvihátka ventilů 

3. DOPORUČENÝ MATERIÁL 

 - kvalitní ložisková vaselína 

4. DOPORUČENÉ PRÁCE PŘI VÝMĚNĚ VAČKY 

 - nutná kontrola dna hrníčků zdvihátek ( v případě že je plocha jakkoliv rozbitá opotřebená nebo poškozená i jen vrypy je nutno vyměnit. 
 - vyčištění odstředivého filtru 
 - kontrola, popřípadě výměna protikusu vačky na čerpadle 
 - kontrola, popř. výměna redukční pružiny olejového čerpadla-délka pružiny cca 34 mm. 

5. POPIS DALŠÍCH PRACÍ 

 - po demontáži všech částí vysuneme vačkovou hřídel 
 - po kontrole zdvihátka namázneme vaselínkou aby držela v bloku a nepadala dolů 
 - nasuneme dobře naolejovanou novou vačkovou hřídel 
 - všechno pozorně smontujeme 
 - olejovou vanu vyrovnáme ( v místech šroubů je obvykle promáčklá-stačí poklepat kladívkem a kontrola dotekem na vyboulení ) 
 - těsnění pod vanu nejlépe nové ( nemazat žádným tmelem ani nemastit, ale nasucho ) 
 - nasadit a seřídit rozvody - kompletní návod zde >> 
 - seřídit pozorně ventilové vůle a předstih ( zopakovat seřízení po 500 km ) - kompletní návod zde >> 
 - v každém případě nový olej do motoru nejlépe 10-15 w 40 mineral 2,5 l. 

6. KDE NAKOUPIT VAČKOVÉ HŘÍDELE A DALŠÍ DOPLŇKY ? 

 - PROTIKUS VAČKY - www.fiat500126.cz, těsnění, rozvody a další 
 - SPORTOVNÍ VAČKY - na objednávku + poradenství www.fiatehlen.cz 
 - SPORTOVNÍ VAČKY - několik druhů www.swiatek.com.pl 
 - SPORTOVNÍ VAČKY - několik druhů www.fiat500sport.com 
 - SPORTOVNÍ VAČKA www.126fan.sk 

7. POMOCNÉ MATERIÁLY 

           V případě, že máte novou vačkovou hřídel na místě, všechny šrouby a matky musíte utáhnout dle předepsaných utahovacích momentů. V případě potřeb, nebo problémů mi napište a rád Vám pomohu, když bude potřeba. 

 

  

 

  

 

 

 

 

Newsletter

Chcete si občas nechat od nás zaslat aktuality? Vyplňte Váš e-mail.