Stavba vzduchem chlazeného dvouválce, krok po kroku

           V tomto článku se zaměříme na kompletní stavbu motoru, ať už Fiátku 126 - 650ccm, 600ccm, tak Fiátku 500 - 500ccm. Tyto motory jsou svojí stavbou velice podobné, liší se v pár drobnostech, které Vám zde komletně popíšu a vše uvedu na pravou míru. Často se mě ptáte na různé postupy při opravách, při renovaci, na co si dát pozor, na co koukat při rozborce motoru atd. Postupně si projdeme přes rozborku, přes nákup dílů, samotné skládání, tak po záběh nově složeného motoru. Fiátci jsou již veteráni, nejeden jejich motory potřebují určitý způsob zacházení a pokud mu dopřejete, co potřebuje, motor Vám to vrátí a to doslova. Mluvím třeba jen o dobrém zajetí motoru, dobře načasované výměně oleje, nebo pravidelné seřízení ventilů a spousty dalšího. Nebudu se zdržovat dlouhými slohy, jdeme na to !

1. Katastrofa

Proč katastrofa ? Většina motorů, které jsme v minulosti dělali, byly v katastrofálním stavu. Abych každému nekřivdil, né každý byl na tom tak zle.  Z vlastní zkušenosti vím, že když někdo přiveze motor a řekne, že je po generálce, ale stačí jej pouze přetěsnit, je všechno špatně. 

celý článek

2.TLAKY a informace o motoru

Před samotnou rozborkou měříme tlaky ve válcích, abychom vyloučili nutnost nového výbrusu, avšak není to vždy pravidlem, měřit se dá i rozdělaný motor jinými způsoby, které Vám v tomto článku popíšu.

celý článek

3. rozborka

U rozborky samotného motoru si musíme dávat velký pozor na jednotlivé komponenty. Při demontáži zjistíme většinou veškeré špatnosti hned na první pohled. Tam, kde nestačí oči, použijeme měřidla. Ukážu Vám, na co si dát pozor a co zkontrolovat.

celý článek

4. mytí motoru

Mytí motoru patří mezi nejhorší část, respektive nejvíce časově náročný úkon, ale za to výsledek je nejvíce vidět. Většina motorů má na sobě tuny masté mazlavé hmoty, olejový nános a občas i další různé nečistoty. Ukážu Vám, jak motorové díly nejlépe očistit. 

celý článek

5. plechy motoru a detajly

Plechy motoru zkontrolujeme, poradím Vám, jakou barvu na ně nejlépe použít, zda-li komaxit, nebo ne. Při montáži se podíváme na správné utažení plechů a čemu se vyvarovat, aby Vám nepopraskaly.

celý článek

6. náhradní díly

Samozřejmostí při generálce Vašeho motoru jsou náhradní díly. Veškeré náhradní díly dodáváme z našeho eshopu Fiat500126 a to ať už levnější Polské díly, a nebo díly z Itálie, vždy záleží na tom, co od motoru očekáváme a na co má být určený.

celý článek

7. blok motoru

Blok motoru očistíme, omyjeme, samozřejmě zkontrolujeme. Často se mě ptáte, zda-li blok lakuji nějakou barvou, aby hliník vynikl a na co si dát pozor a co zkontrolovat.

8. ojnice, písty, válce

V tomto článku se zaměříme na kontrolu válců, pístních kroužků, ukážeme si, kdy je nutné je vyměnit a kdy jsou kroužky ještě v normě. Samotné ojnice také zkontrolujeme a ukážeme si, kdy je nutné je poslat již na vyúhlování a přepouzdření. 

9. hlava válců

Jedno z nejdiskutovanějších témat je hlava válců. Ukážeme si, jak hlavu válců snížit, jak vyměnit ventily a hlavně Vám vyvrátím různé mýty, třeba o hloubce drážky v hlavě a spousty dalšího. 

10. setrvačník

Jak moc snížit setrvačník ? Záleží na Vás a na tom, co od motoru očekáváte. Ukážu Vám fotografie různých setrvačníků a poradím, jak moc jej snížit.

11. rozvody

Vyměníme rozvody, správně je nasadíme, nastavíme. Pokud Vás zajímá přečasování rozvodů, určitě o tomto bude v článku zmínka. 

12. seřízení ventilů

Než jsem se naučil seřizovat správně ventily, chvilku mu to trvalo. Měl jsem toho nejlepšího učitele, pana Koudelku z Plzně, a všechny postřehy Vám předám v tomto článku. Samotné seřízení je důležité pro správný chod motoru.

13. karburátor

V tomto článku si seřídíme karburátor, ukážu Vám časté příčiny a závady, které jsou s karburátorem spojené a čeho se vyvarovat u repasování karburátoru.

14. sání

Přísun čerstvého vzduchu do motoru je velice důležitý a tak proč ho motoru nedodat dostatek. Ukážeme si několik možností, jak toho docílit.

15. alternátor

Dobíjí, nedobíjí. Vyměníme ložiska a zkontrolujeme jeho funčknost.

16. dynamo

Dynamo, zapojení dynama, výměna ložisek a spousty dalšího. 

17. olejové čerpadlo

Problikává Vám kontrola mazání, nebo motor hůře maže. Příčina může být hned na několika místech, ukážu Vám na jakých a jak docílit správného mazání motoru.

18. Vačka

V tomto článku vyměníme vačku a také si popíšeme, proč je důležité zbrousit zdvihátka. A jak poznám, že mám dobrou vačku ? Čti tento článek.

19. složení motoru

V tomto článku se zaměříme na samotné složení motoru, ukážu Vám na co si dát pozor a jak správně poskládat srdce Vašeho Fiátku. 

20. v detajlech je síla

Aby byl Váš motor dokonalý, nesmíte zapomenou na detajly, jako jsou například šroubky, pozinkováné táhla, držáky a další. Jako perličku si na motory nalepíme originální výrobní štítky.

21. první start

Jak se k motoru chovat, když ho poprvé nastartuju Vám popíšu v tomto článku.

     
Historie Historie:
Stavba motoru krok č. 6 - náhradní díly

Stavba motoru krok č. 6 - náhradní díly

Ještě, než se pustíme do samotné stavby motoru Vám řeknu něco o nabízených dílech, řeknu Vám kde díly sehnat. Máte na výběr hned z několika možností, buď stavět motor z použitých dílů, nových polských a nebo pokud chcete tu nejlepší kvalitu, použijte Italské díly. Samotný výběr je na Vás, ale nenechte se opít rohlíkem. Na některých dílech se nevyplatí šetřit a ukážu Vám proč. Pokud máte zájem se dozvědět více, klik na článek.

Stavba motoru krok č. 5 - plechy motoru a detajly

Stavba motoru krok č. 5 - plechy motoru a detajly

Plechy motoru zkontrolujeme, poradím Vám, jakou barvu na ně nejlépe použít, zda-li komaxit, nebo ne. Při montáži se podíváme na správné utažení plechů a čemu se vyvarovat, aby Vám nepopraskaly... Celý článek mžete číst kliknutím na něj !

Stavba motoru krok č. 4 - mytí motoru

Stavba motoru krok č. 4 - mytí motoru

Často se mě ptáte, čím čistím motory, že vypadají tak pěkně. Nic složitého na tom není, chce to jen několik hodin trpělivosti a několik litrů ředidla. Jdeme na to, je to jednoduché ...

Stavba motoru krok č. 3 - rozborka

Stavba motoru krok č. 3 - rozborka

Motor máme na stole a připravený na kompletní rozborku. Popíšu Vám, na co si dát pozor, co Vás může potrápit....Jdeme na to :)

Stavba motoru krok č. 2 - tlaky a informace o motoru

Stavba motoru krok č. 2 - tlaky a informace o motoru

Máme za sebou první článek s názvem Stavba motoru č. 1 - Katastrofa. Proč katastrofa jsem již vysvětlil, jdeme na druhý článek a to na měření tlaků ve válcích a také nějaké základní informace o vzduchem chlazeném dvouválci. Pokud Vás to zajímá, klik na tento článek. Příjemné počtení a doufám, že Vám to přinese něco nového, co třeba i nevíte :)

Stavba motoru krok č. 1 - katastrofa

Stavba motoru krok č. 1 - katastrofa

Proč katastrofa ? Samozřejmě je to myšleno s velkou nadsázkou. Samotný motor je srdce našeho Fiátku a každý z nás by chtěl, aby byl v té nejlepší kondici a hlavně, aby byl spolehlivý a nikde nás nenechal v úzkých. Nikdy nezabráníme katastrofickému scénáři, jako je třeba prasknutí ojnice, která se rozhodla podívat ven, nebo prasknutí bloku motoru, výfuku a dalších částí, ale správnou údržbou a montáží dokážeme předejít spoustě závad a problémů. Určitě tyto články neslouží k zastrašení, ale k prevenci. Často se při svých generálkách motoru setkávám s tím, že majitel motor doveze a řekne mi: motor jsem koupil a podle majitele je po generálce, má najeto jen pár kilometrů a bude stačit jen přetěsnit. Ve všech případech, které jsem kdy zatím dělal, vždy takovéto generálka byla špatná a bylo jasné, že motor skládal někdo, kdo tomu nerozumí. Nic proti takovýmto lidem, kteří se snaží si motory opravit samy, ale většinou napáchají více škody jak užitku a stojí to ve finále více peněz, než kdyby se to udělalo jednou a pořádně.

 

  

 

  

 

 

 

 

Newsletter

Chcete si občas nechat od nás zaslat aktuality? Vyplňte Váš e-mail.