Jak jsem psal v minulém článku, Fiat 126, nebo 500 nejsou zcela bezporuchová auta. Spoustě problémům na cestě dokážete předejít pravidelnou údržbou, ale nevyvarujete se různým drobným opravám na cestách, proto je potřeba mít s sebou pár základních věcí, abychom poté mohli pokračovat dál. Samozřejmě nemusíte vozit vůbec nic, ale v tom případě Vám doporučuji mít uzavřenou kvalitní pojistku, ve které budete mít nadstandardní asistenční služby, nejen základní, jako tomu je ve většině případů, kde Vás odtahovka odtáhne do nejbližšího servisu, kde si s autem stejně nebudou vědět rady, nebo nebudou mít patřičné díly na opravu. V tomto článku se zaměříme především na ty věci, které si na cestě neopravíte a bez kterých se nedá pokračovat, popřípadě dá, ale s nějakým omezením. Než ale vůbec začnu psát, víte co je na Fiátcích krásné ? Díky opravám na cestách poznáte spousty skvělých lidí a i skvělých míst, viz. první fotka.
![]() |
Asi nejčastější otázkou je, kam ty všechny věci v tom autě mám dát, přeci jen místa navíc moc není. Osobně majitelům vzduchem chlazených dvouválců doporučuji využít prostor předního kufru, který není teda nijak veliký, ale vejde se do něho víc, než si myslíte a jako další výhodu plného kufru je zvýšená bezpečnost v případě čelního nárazu. Přeci jen, kdyby byl kufr prázdný, snadněji se zdeformuje. Určitě z dětských let znáte hru Tetris. Před samotným naložením věcí do kufru si na tuto hru vzpomeňte, věci si vyrovnejte na zem a při samotném nakládání hra může začít. Věřte mi, že pokud věci důkladně narovnáte, vejde se tam více věcí, než když je tam jen pohodíte. Výhodou při cestování je střešní box, který celý problém vyřeší, popřípadě můžete využít zahrádku a nebo když potřebujete další místo, můžete dát zahrádku na zadní okno. Jako poslední možnost se dá využít držák na zadní kapotu, díky kterému můžete vést třeba kufr plný věcí a nebo třeba kytaru.
![]() |
![]() |
Co bych to byl za nadšence, kdybych se na cesty s Fiátkem stylově neoblékl, vezmu si drahé tričko s motivem a čisté věci na sebe. Pokud na cestě nastane problém s autem a je potřeba opravovat, rozhodně doporučuji vozit s sebou nějaké staré věci, ve kterých se nebudete bát lehnout pod auto a určitě i nějaké rukavice, aby nebylo auto uvnitř opatlané od oleje. Samozřejmostí je reflexní vesta, kterou je dobré míti po ruce. A co takhle rezerva ? Vozit ji nebo ne ? Jak asi víte, vozit rezervu již v současné době není třeba, zákon nám neukládá ji mít u sebe, což by vyřešilo hodně starostí s místem, ale osobně jsem zastáncem ji vozit. Záchranným sprejům nevěřím a pokud jste s autem stovky, nebo tisíce kilometrů daleko od domova, rezerva může být jen výhodou a to také samozřejmě i při čelním střetu.
Seznam dílů, které doporučuji vozit v každém případě
Zapalovací cívku – pokud Vám na cestě přestane fungovat cívka, můžete maximálně auto tlačit
Plovák do karburátoru – hodně často se stává, že se do plováku dostane benzín, praskne, což v mnoha případech ani není vidět a díky tomu nastane velký problém s chodem motoru
Kondenzátor do rozdělovače, popřípadě další díly k rozdělovači
Jako častým problémem na cestách je pružná spojka poloosy, zvoneček – litinový unašeč + šrouby – jak se Vám jedno, nebo druhé utrhne, auto nepojede. Tento problém na místě lze vyřešit možná jen zavařením poloosy, pokud dojde ke ztržení zvonečku, ale co si budeme povídat, svářečku a elektrocentrálu s sebou vozit asi nikdo z nás nebude, i když v roce 2016 tento nápad kluci před výpravou do ALP měli. Pokud se Vám unašeč ztrhává často, problém bude v tisícihranu v poloose, což může být na cestách velký problém, hlavně když se třeba šplháte na vrchol třítisícovky.
Základními díly na cestu jsou různá těsnění. Doporučuji s sebou vozit Sadu těsnění motoru + sadu těsnění karburátoru. Osobně nějaká těsnění vozím navíc, jako třeba do karburátoru, nebo i těsnění pod ventilové víko, které se občas vícekrát sundává. Doporučuji si přečíst článek z naší výpravy k Baltu z roku 2015, kde se o těsnění také píše. Celý článek naleznete zde >>>
Co se řazení týče, určitě vozit Pružnou spojku řazení + spojovací materiál – bez správné funkce nebudete řadit, s čímž může také souviset kloub řadící páky a průchodku karoserie táhla řazení, kterou je také dobré vozit s sebou.
Mezi nejnutnější lanovody patří spojka a plyn. Určitě si zabalte nějaké náhradní kolové šrouby.
Úchyty táhla karburátoru, popřípadě náhradní táhlo, již jednou se nám na cestách stalo, že se utrhly úchyty a táhlo zmizelo někam do pangejtu.
Čidlo oleje, nalévací víčko oleje, měrku oleje, klíkový řemen + vymezovací podložky sloužící k napínání a povolování, může se stát, že se vlivem dlouhé jízdy řemen povolí a bude nutné jej nastavit.
Pokud máte v autě namontovaný NANOPLEX, bezkontaktní zapalování, doporučuji vozit s sebou od každého komponentu jeden navíc – snímač, cívka, modul a i samotnou řemenici. Pokud se jedno na cestě porouchá, opět s tím nic neuděláme. Pokud nechcete vozit s sebou tolik komponentů, vemte nějaký starší rozdělovač a pokud zradí Nanoplex, vyměníme na rozdělovač a můžeme jet dále.
Co se samotných náplní týče, na dlouhé cesty doporučuji vozit alespoň 1l motorového oleje a i olej převodový. Pokud máte převodovku po generálce, zkontrolovanou a nový olej dolitý, není třeba jej vozit, ale už máme za sebou výpravu, kde jsme museli v Alpách olej v převodovce dolévat. Motorový olej je samozřejmostí, i když na cestách je velké množství benzínek, ne vždy mají ten správný olej.
Seznam dílů, které doporučuji vozit na delší cesty
Svíčkové kabely, svíčky, kontakty rozdělovače Jedno přední a jedno zadní ložisko + zásekové matice
Náhradní palivovou pumpu, nebo sadu na opravu + náhradní karburátor
Palivový filtr, sponky filtru, kousek palivové hadičky
Dále Vám doporučuji s sebou vozit jedno vteřinové lepidlo, nebo jiné lepidlo, malou tubu tmelu na motory. Osobně vozím i čistič brzd na odmaštění a samozřejmě kus hadru. Určitě si kupte nějaké lepší lepidlo, nějaké dvousložkové a třeba i tekutý kov, kdyby došlo na nějakou větší opravu a lepidlo na závity.
Termostat, rozvody, protikus vačky.
Doporučuji v autě vozit i pár držáků na výfuk, nesprávnou montáží držáků rády praskají a na cestě s tím bohužel nejde nic dělat a díky absenci držáků většinou dojde k prasknutí i druhého a potom i výfuku.
Na dlouhé cesty doporučuji také vozit i jedno přední a zadní brzdové prasátko a třeba jednu sadu brzdový čelistí.
Co se dlouhých cest týče a pokud nás jede třeba více, vozíme i jednu náhradní hlavu válců, kompletní spojku a dokonce Vítek vozil i válce a písty, ale to mi přijde už zbytečné, teda pokud nejedete výpravu na jiný kontinent a nehodláte ujet tisíce kilometrů.
Dále Vám doporučuji na dlouhé cesty zabalit několik šroubků, matiček i podložek. Občas se někde nějaký vyklepe, nebo nějaká matička povolí, tak je dobré vozit pár kousků.
Nalévací hadice paliva, uhlíky alternátoru, popřípadě dynama
Silentblok převodovky, popřípadě i motoru
Ppokud jedete například do ALP, kde bude potřeba hodně často ruční brzda, dopsoručuji vozit i brzdový lanovod, popřípadě strunu startéru, i když startování starým dobrým klackem, nebo roztlačováním jde i bez toho
Omezovač zadní kapoty – při jízdě v létě rozhodně otevřete zadní kaporu, olehčíte tím motoru, který bude mít nižší teplotu
Každý cestovatel ví, že na dlouhých cestách sundává ventilové víko, ať už díky úniku oleje, tak kvůli seřízení ventilových vůlí, proto určitě zabalte měrky, náhradní šroub regulace + matku a také těsnění pod ventilové víko. Určitě si zabalte různé drobnosti, klipy, plastové úchyty atd., které se na cestě zajisté mohou hodit.
Dále na zvážení je zabalit vrtuli chlazení, spojkovou sadu, nebo alespoň lamelu. Já osobně vozím i plynový pedál.
A pokud budete takový blázni jako já a budete v autě chtít využít každý prostor, doporučuji Vám odmontovat zadní světla a pod ně schovat třeba další věci. Já osobně jsem toto místo využil na brzdové trubičky, nalévací hadici paliva a další věci, které s největší pravděpdoobností na cestě potřebovat nebudute, ale co kdyby náhodou.
To bylo pár slov k náhradním dílům, určitě doporučuji sebou vozit nářadí, kladivo, samozřejmostí je povinná výbava, od pojistek po žárovky. Na dlouhé cesty já vozím i momentový klíč, pojízdný hever a zkrátka veškeré nářadí, které potřebuji k opravě. A že se to všechno do kufru nevejde ? Ale vejde věřte mi. Na cestě do Itálie jsem v kufru vozil ještě balík dětských plen, což nebylo úplně malé balení, jen si v tom systému chce najít systém a pečlivě využít každé místo. ALE POZOR !!! Třeba se Vám to nikdy nestane, třeba to byla jen moje chyba, ale dejte pozor na rovnání věcí pod plech čelního okna, kde se pohybuje táhlo stěračů. Osobně se mi stalo, už teda nevím jaký tok to bylo, že jsem doslova narval nějaké věci pod okno, právě na toto táhlo, sbalil jsem na cestu, narval jsem kufr díly a věcmi a když jsem zkoušel funkčnost stěračů, tak se mi do nich namotal plusový kabel, který v tu chvíli zkratoval a doslova rozpálil celý svazek elektroinstalace a málem mi vyhořel celý kufr, proto opatrně při rovnání, ať někde nezavadíte o stěrače, nebo nějaké kablíky a tak.
![]() |
Doufám, že Vám článek alespoň trochu pomohl, neberte to jako dogma, že Filip říkal, že to musím vozit sebou. Jedná se jen o osobní doporučení, které vychází z mých cest, našich oprav na cestách a problémy, se kterými jsme se setkali. Jsou věci, které jsou zbytečné, ale právě jsou i takové, díky kterým ztroskotá celá cesta, a to opravdu nechcete. A víte co je nejdůležitější sbalit si na cestu ? Dobrou náladu a občas i trochu odvahy.
V dalším článku se zaměříme na to, jak auto na cesty připravit, na co si dát pozor a jak minimalizovat opravy na cestě a tu si užít na maximum. Doufám, že se Vám článek líbil, pokud Vás něco zajímá piště do komentářů pod článkem, nebo mě kontaktujte, stavte se na pokec.
![]() |
![]() |
pokud pojede více autíček, tak se určitě vyplatí vzít sebou dvě gumy,
ceny v cizině jsou někde jinde, mám s tím dobrou zkušenost!
Zdraví J.K.