Historie vozu Fiat 126 v datech
29.10.1971
Podepsána smlouva mezi italským FIAT S. A. a polským PHZ PM POLMOT: "O technické spolupráci a licencování výroby". Smlouva umožňovala zahájení výroby maloobjemového vozidla v Polsku (objem 595 cm3) "Polski Fiat 126 P" se stejnými technickými vlastnostmi jako měl italský model 126 jehož výroba měla být zahájena v závodech Fiat ve městě Cassino ve druhé polovině roku 1972. Ve smlouvě bylo stanoveno, že devizové náklady na nákup strojů a dalších zařízení potřebných k výrobě v Polsku budou splaceny exportem FSM. Byla to první smlova takového typu mezi Fiatem a jeho zahraničním partnerem. Smlouva měla charakter nejenom poskytnutí licence, ale také vzájemné spolupráce.
09.1972
V italském Cassino byla vyrobena první série 100 vozů Fiat 126.
09.11.1972
Na autosalónu v italském Turíně byl představen vůz FIAT model 126.
11.1972
Několik dní po prezentaci v Turíně byl ve Varšavě představen model Fiat 126.
11.1972
Fiat 126 zaujímá 6. místo v anketě "Auto roku 1973".
06.06.1973
Ve Fabryce Samochodów Małolitrażowych v Bielsku byl vyroben první Fiat 126 se znakem "P" kompletně z italských dílů.
22.07.1973
Zahájení sériové výroby v Bielsku-Białej. V tomto roce FSM vyrobilo 1500 kusů Fiatů 126 P, v roce 1974 - 10 tisíc vozů.
07.1973
Montážní haly Fabryki Samochodów Małolitrażowych v Bielsku-Białej opustilo 60 vozů Fiata 126 P.
08.1973
Od počátku výroby FSM v Bielsku-Białej opustilo 200 vozů Fiata 126 P.
12.1973
Vyrobeno již 1500 fiatků.
08.02.1974
První kusy novodobých radiálních pneumatik do PF 126 P vyrobených v podniku: Zakłady Opon Samochodowych "STOMIL" ve městě Dębica.
11.1974
Z Bielska se do Itálie vyvážejí první motory určené pro montáž do italských Fiatů 126.
18.09.1975
Zahájení výroby Fiatu 126 P v továrně č. 2 v Tychach.
1975
Maluch se zúčastnil automobilových závodů Velké ceny Polska, v tom samém roce se také zúčastnil slavného závodu o Velkou cenu Monte Carla, jehož celou trasu absolvovala posádka Sobiesława Zasady a Longina Bielaka.
03.02.1975
Brány FSM v Bielsku-Białej opustil 100tisící osobní automobil.
30.06.1975
Začátek výroby nového typu předního skla do PF 126 v podniku: Huta Szkła Okiennego v Sandomierzu. Lepené sklo do osobních automobilů bylo do té doby dováženo pouze ze zahraničí.
31.07.1975
Továrna Łożysk Tocznytch v Kraśniku začala vyrábět ložiska do PF 126 P.
1976
Zahájení výroby zmodernizovaného motoru o objemu 650 cm3, nové elektroinstalace, montáže alternátoru. Produkce Fiatů 126 představuje 80 tisíc kusů.1977
Nový model Polski Fiat 126 P s motorem 652cm3 díky němuž vzrostl výkon motoru z 23 (verze 600 cm3) na 24 KM.
08.06.1979
Kontrakt "O prodeji a modernizaci vozu 126" uzavřený na 10 let mezi PolMotem a FIATem stanovuje, že FSM se stává jediným výrobcem modelu 126 pro celou síť značky FIAT.
1980
Vyroben "maluch" č. 1 000 000.
22.04.1980
V FSM v Bielsku-Białej vyrobeno již milión vozů. Od začátku výroby vyjelo z výrobních linek více než 700 tisíc automobilů Fiat 126 P. FSM produkuje taktéž vozy Syrena.
1982
Zahájení výroby modelu PF 126 E (snížená spotřeba paliva).
1985
Vyroben "maluch" č. 2 000 000.04.
1985
Zahájení výroby modelu PF 126 FL (face lifting), který zahrnoval především kosmetické úpravy nutné pro nové změny v předpisech při homologaci vozu.
1987
Zahájení výroby modelu Fiat 126 P BIS (dříve označovaného jako Restyling) s motorem o objemu 703 cm3 jako předstupeň výroby zcela nového auta.
1991
Představení modelu s karosérií cabrio.
1991
Ukončení výroby vozu Fiat 126 P BIS s motorem 703 cm3.05.
1992
Prodej 90 % akcií FSM v Tychach a Bielsku-Białej italskému FIATu.20.07.
1993
Z montážní linky vyjíždí 3.000.000 Fiat 126 P.
05.09.1994
Modifikace "Malucha". Zahájení výroby modelu "el" s prvky modelu Cinquecento.
12.1996
Zahájení výroby modelu Fiat 126 elx (katalyzátor zplodin - norma EURO1)
01.1997
Fiatky dostaly oficiálně název - "MALUCH".
1998
25. rok výroby MALUCHa (Fiat 126)
01.1999
Zadní sedadla vozu začaly být vybaveny záhlavkami hlavy.
24.09.2000
Definitivní ukončení výroby malého vozu Fiat 126 P Maluch.
Poslední vůz sjel z výrobní linky bielského výrobního závodu Fiat Auto Poland S. A. dne 24. září 2000 v 18 hodin a 9 minut (SEC). Fiatek má žlutou barvu a pochází z poslední limitované série o 1000 kusech pod názvem Happy End. Vůz je určen do muzea FIATu v italském Turíně. Od roku 1973 - 2000 bylo v polských Tychach a Bielsku-Białej vyrobeno celkem 3.318.674 modelů 126. Na export v letech 1975 - 1992 bylo určeno celkem 897.316 kusů vozů. V italském Cassino bylo vyrobeno v letech 1972 - 1980 celkem 1.352.912 kusů.
autor: Maciej Skowroński