Podvozek a jeho úpravy
Možnosti úprav podvozku na vozu Fiat 126 jsou veliké a cenově se pohybují od několika korun až po desítky tisíc.
V tomto článku se zaměřím především na cenově dostupné úpravy. Fiat 126p má oproti vozům Italské produkce vyšší světlou výšku která ve spojení s vyšší stavbou karoserie a úzkým rozchodem kol dělá z Malucha nestabilní vůz který lze lehce otočit na střechu. Tomu lze částečně zabránit úpravou podvozku. Částečně píši proto, že i s upraveným podvozkem jdou dělat kotrmelce. :-)
![]()
Nejprve se zaměřím na úpravu přední nápravy. Ta má nezávislé zavěšení s příčným pětilistým plochým pérem a teleskopické tlumiče. Nejlevnější úpravou která vlastně nic nestojí je seříznutí horního držáku uložení listového péra. Touto úpravou docílíte snižení přibližně o 20mm v závislosti na tom o kolik držák seříznete. Tato úprava má vliv pouze na světlou výšku.
![]()
![]()
Další možností jak snížit světlou výšku na přední nápravě je použití listového péra s otočeným okem pro uchycení na rameno nápravy. Běžně se takové listové péro dá zakoupit v pěti nebo šestilistém provedení. Velikost snížení tímto způsobem nelze přesně stanovit i přez to, že výrobce údává snížení například 35mm. Toto snížení je udáváno vůči originálnímu novému péru. Pokud tedy máte na voze starší a opotřebované péro nemusí být snížení na první pohled tak patrné. Je to dáno tím, že opotřebované listové péro je již "vymačkané" a v důsledku opotřebení již světlá výška byla nižší než s novým originální pérem. Tato úprava má opět vliv na snížení světlé výšky, ale vliv na jízdní vlasnosti je diskutabilní. Pokud budeme uvažovat tak že originální pětilisté péro a pětilisté péro s otočenými oky jsou ze stejného materiálu pak je tuhost stejná a mění se pouze světlá výška. V tom případě šestilisté péro které má o jeden pružící list navíc nejen že snižuje světlou výšku ale je i tvrdší. Pro dosažení maximálního snížení lze listy péra ještě "překovat".
![]()
![]()
Jednou z posledních možností úprav přední nápravy je montáž tužších tlumičů. O kolik jsou tužší oproti sériovým tlumičům se nikde neuvádí a tak je to trochu loterie. V případě tlumičů je nejlepší vyhledat na jednom z mnoha diskuzních fór (například 126fan.sk) někoho kdo má dané tlumiče otestované. Pokud se nehodláte hnát do extrému tak vám dobrou službu udělají i nové seriové tlumiče. Po těchto úpravách nezapomeňte vyměnit i všechny silentbloky, které jsou v důsledku tvrdšího podvozku více namáhány. Pro zvýšení torzní tuhosti můžete do prostoru kufru nainstalovat rozpěrnou tyč.
![]()
![]()
![]()
Zadní nápravu tvoří dvě trojúhelníková ramena se šikmou osou kývání, teleskopické tlumiče a vinuté pružiny. Stejně jako u přední nápravy je i u zadní možnost úpravy která nic nestojí a tou je seříznutí pružin. Tato úprava sice není zrovna nejlepší, ale svůj účel splní a tím je snížení světlé výšky. Tuhost pružin zůstává stejná, ale v důsledku zkrácení pružin se může rameno nápravy dostat snáze do kontaku s dorazem tlumení. Proto pokud se rozhodnete pro tuto úpravu, častěji kontrolujte stav zadních dorazů.
![]()
![]()
Lepší volbou je zakoupení sportovních pružin které sníží světlou výšku, ale zároveň jsou i tvrdší a ovlivní tedy i jízdní vlastnosti. Vzhledem k tomu, že Fiat 126 nemá samosvorný diferenciál tak má tendenci pouštět výce síly na nadlehčené kolo. Tím že použijete tvrdší pružiny zabráníte větším náklonům karoserie tedy i nadlehčování kol. Tuto změnu pocítíte například při průjezdu zatáček přez ruční brzdu kdy nedojde k protáčení nadlehčeného kola při výjezdu ze zatáčky a vůz lépe akceleruje. Stejně tak pocítíte zlepšení trakce při průjezdech prudších zátáček pod plynem. Samozřejmě sebelepší podvozek samosvorný diferenciál nikdy nenahradí!
![]()
![]()
![]()
Pro zadní tlumiče platí prakticky to stejné co pro přední tedy že postačí nové sériové tlumiče.
![]()
![]()
![]()
Opravdovým vrcholem úprav podvozku je montáž pomocného rámu na původní místo listového péra a montáž tlumičů jejichž součástí jsou i pružiny. Tato úprava dovoluje extrémní snížení podvozku s plně nastavitelnou výškou a tuhostí. Takto upravený podvozek lze ještě doplnit o stabilizátor. Jedná se o úpravu pro profesionální závodění a tomu odpovídá i cena.
![]()
![]()
![]()
Text: Jakub Hrdlička
Ilustrace: Jakub Hrdlička
Fotografie:
Pavel Marčák
126fan.sk - Ludevít Matuška / www.126fan.sk
126group2 / www.126group2.com
Lukáš Vician / www.lukasvician.com
Fiat 500 sport / www.fiat500sport.com
Fiat 500 ricambi / www.fiat500ricambi.com
500 mania / www.500mania.it





