Často kladená otázka, se kterou se setkávám je, jak co nejlevněji zvýšit výkon motoru, oživit ho, ale na druhou stránku zachovat dlouhou životnost motoru. Vždycky, než se pustíte do nějaké takové přestavby si musíte uvědomit, že nic není zadarmo, ačkoliv se jedná o "levnější" úpravy, ve finále tato kompletní úprava bude nějaké peníze stát. V tomto článku se budeme věnovat tomu, jak motor oživit a nebudeme muset objednávat speciální díly, které jsou často velice drahé. O "brutální úpravě motorů" se pověnujeme v jiných článcích. Níže uvedené informace v tomto článku jsou mnou ověřené úpravy, které fungují a nestojí tolik peněz.
Než se pustíme do čtení, mrkněte na video mého závodního vozu, který je upraven tak, jak píši, pouze má navíc karburátor z motorky a výfuk BREDA, který není vhodný na běžné ježdění po silnici, samozřejmě auto je maximálně odlehčené oproti seriovému autu. Úpravy na tomto voze jsou takové, abych nemusel po každém závodu motor rozebírat a dělat znovu, ostatně takové, jak píši dole.
1. BLOK, KLIKA, OJNICE
V tomto případě zachováme seriový blok, kliku i ložiska. Samozřejmostí je 100% stav, pokud chcete zvýšit výkon motoru a budete mít vydřený blok, kde bude utíkat tlak oleje a třeba ovalitu na klice, není možné z motoru dostat maximum. K detajlním problémům jednotlivých komponentů se dostaneme v samotném článku stavba vzduchem chlazeného dvouválce, krok za krokem. Pouze dokonalou souhrou všech maličkostí a úprav docílíte svižného motoru, bez nutnosti se v něm po každé jízdě hrabat.
![]() |
![]() |
2. PÍSTY
Abyste dosáhli nejvyššího možného výkonu, je třeba mít správné tlaky motoru, to znamená, že písty, kroužky a válce nesmějí být extrémě vyběhané. Osobně doporučuji dát maximální rozměr pístů a nechat udělat výbrus motoru, abyste docílili maximálního objemu válců, i když jen minimálně.
3. HLAVA VÁLCŮ
Často problematická část motoru, díky které ztrácíme výkon motoru. Osobně doporučuji vyměnit sací ventily za ventily z Pandy, rozměr 34,5mm, výfukové větší jsou zbytečné a hlavu nechat kompletně repasovat. Hlavu doporučuji snížit maximálně o 2mm bez nutnosti upravovat plechy motoru, bez nutnosti vyměnit ventilové trubky atd., čímž docílíte větší komprese motoru. Pokud hlavu snížíte více, mohou nastat problémy ať už s trubkami, tyčkami ventilů, nebo v tom nejhorším případě, že bude ventil narážet do pístu. Pokud se rozhodnete hlavu nesnižovat, doporučuji hlavu nechat alespoň srovnat.
TIP PRO VÁS: Sací ventily 34,5mm můžete zakoupit zde>>>
![]() |
4. ROZVODY
Co se rozvodů týče, lze použít snížené rozvody, ale pozor na snížení, nesmí dojít ke zbytečnému odstranění materiálu, čímž by mohlo dojít k prasknutí rozvodů, osobně rozvody moc nedoporučuji snižovat. Pokud se však pro tuto úpravu rozvodnete, doporučuji koupit kvalitní rozvody.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
5. KARBURÁTOR
Osobně nedoporučuji vyměňovat seriový karburátor za jiný z jiného vozu, pokud "o tom něco málo nevím". Výměnou mohou nastat komplikace, které nebudete na silnici umět vyřešit, což se může stát osudným. I seriový karburátor jde upravit tak, abychom motoru trochu pomohli. Jako hlavní nejlevnější úpravou je nahrazení seriové hlavní trysky 115 za trysku 120/125. Větší rozhodně ne, pak je nutné upravovat i vzdušníky atd. Tím získáte velice pozitivní výkon navíc, ale musíte také počítat s tím, že motor bude mít větší spotřebu. Osobně mám na 115 trysce 5,5l když jezdím v autě sám, když dám 125, je to spotřeba třeba 6,5l/100km a když jsem nějaký čas zkoušel 130, tak motor měl spotřebu 7,5l, ale je pravda, že kopec, který tu jezdím na 3, tak jsem vyjel nahoru za 4. Dále doporučuji vyměnit seriové těsnění pod víkem těsněním zaslepeným sport, díky kterému zabráníte přelévání karburátoru v zatáčkách, což ocení především drifteři třeba na sněhu. Karburátor jde upravit i dále, ale to už nejsou úpravy, které uděláte doma "na koleni". Samozřejmostí je mít karburátor bez vůle na osičce, kde může dojít k přisávání vzduchu a tím pádem ke špatnému chodu karburátoru.
TIP PRO VÁS: Repasované karburátory s možností individuální úpravy můžete zakoupit zde >>>, hlavní trysky do karburátoru zde >>>, těsnění pod víko sport zde >>>, popřípadě veškeré komponenty na www.fiat500126.cz
6. SETRVAČNÍK
Jak moc odlehčit setrvák ? To je na Vás, záleží na co bude motor používaný a jak moc chcete svižný motor. Seriový setrvačník váží cca 7kg. Čím více jej odlehčíte, tím větší akceleraci motor bude mít, bude rychleji reagovat na plyn, ale ztratí setrvačnost a budete jej muset stále "držet pod krkem", jak se říká :) Vlastními zkušenostmi víme, že na běžný provoz na silnicích je odlehčení okolo 5kg, na závody do vrchu a na svižnější motory 3,5kg. Já osobně na svém autě používám 2,7kg, ale motor si při jízdě neodpočne a je používán jen na závodní účely. Koukněte, jak vypadají jednotlivá odlehčení v tomto článku. Při snižování setrvačníku myslete na to, že musí být i vyvážený !!! Pokud máte zájem o snížení a vyvážení Vašeho setrvačníku, nebo setrvačník na výměnu, koukněte do naší aktuální nabídky, popřípadě nás kontaktujte.
![]() |
7. VENTILOVÉ TRUBKY
Jak moc tato úprava motoru pomůže nevím, ale doporučuji si nechat udělat žebrované ventilové trubky, které mohou, nebo si to alespoň myslím, snížit teplotu motoru. I kdyby to bylo o jeden stupeň, podle mě to má smysl, motor je velice náchylný na teploty tím, že je vzduchem chlazený, proto i takováto drobnost může pomoci.
![]() |
![]() |
![]() |
8. ŘEMENICE
Díky tomu, že motor budete upravovat a zvyšovat jeho výkon, to znamená že i otáčky, doporučuji pro extrémní vytáčení motoru vyměnit seriovou řemenici za velkou řemenici. Díky tomu snížíte otáčky vrtule, která beztak ve vysokých otáčkách vzduch výří a netlačí jak má. Tím eliminujete rozlétnutí vrtule a zajistíte motoru proudění vzduchu takové, které má být.
TIP PRO VÁS: Polotovar velké hliníkové řemenice si můžete zakoupit zde>>>
![]() |
![]() |
![]() |
9. ZAPALOVÁNÍ - rozdělovač / bezkontakt
Abyste docílili maximálního chodu motoru bez jakéhokoliv výkyvu, či nepravidelnosti, doporučuji vyměnit klasický rozdělovač na bezkontaktní zapalování. Máte na výběr z více možností, třeba 123ignition a nebo například levnější variantu NANOPLEX. U tohoto zapalování pozor, jaký modul použijte. Nejběžnější je modrý modul, který však není vhodný do motorů, ze kterého budete chtít dostat maximální výkon. Pro tyto účely doporučujeme červený modul, který nemá omezovač a díky kterému motor získá svižnost při prudkém zrychlení.
TIP PRO VÁS: Bezkontaktní zapalování a jeho součásti si můžete zakoupit zde>>>
![]() |
10. VAČKA a olejové čerpadlo
Vačka je taktéž velice důležitá při stavbě nového motoru. Pokud máte doma vačku ze starého typu 126ST, můžete použí tu. Pokud však chcete novou, osobně doporučujeme ( opět bez nutnosti cokoliv nějak upravovat ) vačku sport 298/298 stupňů - veškerá data o vačce naleznete zde>>>. Tyto vačky v současné době nemáme skladem, ale lze je u výrobce přímo objednat. Jako další dobrou volbou je replika vačky Abarth 305°, popřípadě jiná z nabídky firmy Swiatek. Pozor novou vačku nesmíte namontovat bez zabroušení zdvihátek, poté dochází k deformaci vačky.
TIP PRO VÁS: Vačku ST si můžete zakoupit zde>>>, protikus na vačku zde>>>, redukční pružinu zde>>>
![]() |
![]() |
11. PŘEVODOVKA, diferenciál
Pokud máte klasickou převodovku Fiat 126 se synchrony a poměrem kolem 8/39, doporučuji Vám vyměnit kolo diferenciálu a hrušku z Fiatu 500, které má poměr 8/41. Zde však musíte počítat s tím, že ztratíte maximálku, ale za to budete mít větší odpych. Pro porovnání rychlostí koukněte na grafy, které naleznete v článku Srovnání diferenciálů, pneu a rychlostí v grafech.
![]() |
12. VÝFUK
Výfuk hraje také velkou roli při výkonu motoru. Mít upravený motor, ale nesprávný výfuk, díky kterému se bude motor dusit, je k ničemu. Osobně doporučuji nahradit seriový výfuk výfukem Michael. Motor bude mít maličko "hrubější" zvuk a lze ho použít na běžné ježdění, bez nustnosti si brát na hlavu sluchátka.
![]() |
![]() |
Doufám, že Vám tento článek maličko pomůže, pokud by Vás zajímalo něco dalšího, určitě se ozvěte. Veškeré díly pro Vás nabízíme v našem obchůdku www.fiat500126.cz, co tu nemáme vystavené, neznamená, že neumíme sehnat a díly, které jsou potřebné repasovat, opravit, také není problém, stačí nás kontaktovat. Vždycky u těchto motorů myslete na to, že čím více z něho budete chtít dostat, je to na úkor životnosti, bavíme se o "levných úpravých". Pokud budete chtít motor za 100tisíc korun, naskytnou se Vám úplně jiné možnosti, což je úplně jiné téma. Článek budeme postupně doplňovat o mé, nebo Vaše postřehy a dopilujeme ho k dokonalosti. Pokračovat ve zvyšování výkonu můžete vždy, fantazii se meze nekladou, ale ne vždy všechno funguje dobře.
Přeji Vám ať se daří a posílejte nám fotky z přestavby, či stavby nových motorů a podělte se s ostatními.
aktualizováno: 25.1.2020