Při samotné demontáži plechů motoru dbejte na zvýšenou kontrolu veškerých záhybů, úchytů a plechů samotných. Neměly by být nikde popraskané, pokud ano, budete je muset zavařit a nebo vyměnit za nový díl. Nedoporučuji Vám kombinovat plechy třeba ze dvou motorů, každý je přizpůsobený na jiný motor a z důvodu většího pnutí by mohlo dojít k prasknutí. Pokud budete muset však nějaký nahradit z důvodu poškození, nic Vám jiného nezbyde, ale vždy je důležité postupovat velice opatrně, nikdy neutahovat nic přes sílu a co s největší opatrností. Při samotné demontáži se musíte také rozmyslet, co s plechy budete dále dělat a jak mají poté vypadat. Uznejte samy, že motor po generálce, která se dělala co nejlevněji, bez nové barvy je sice funkční, ale nemastná neslaná.

ŠROUBY ALTERNÁTORU (DYNAMA) A KLAPKA TOPENÍ
Pokud máme plechy demontované a připravené na další úkony ( pískování, komaxit, barva ) je také důležité zkontrolovat dva šrouby držící alternátor ( dynamo ). Často se stává, že jsou buď vytržené a nebo se protáčejí a není možné je utáhnout. V takovémto případě je potřeba zavařit, ale pozor ze strany k vrtule nesmí šroub zasahovat do volného otáčení vrtule, toto je potřeba před samotnou montáží ověřit a dostatečně zbrousit. Další problém, který může nastat je u plechu topení, viz. obrázek vpravo. Osa klapky samotného topení často bývá vyběhaná natolik, že brání správné funkci a je potřeba ji opravit. Způsob opravy každý volí sám, jde to více způsoby. Levnější je navaření matky stejného průměru, nebo vytvoření kovové vložky, kterou následně zalisujete a z druhé strany zavaříte, aby nedošlo k vypadnutí vložky.
SNÍŽENÍ HLAVY
Pokud máte v úmyslu snížit hlavu válců, musíte myslet i na to, že nebudou sedět díry na šrouby na vrchním plechu chlazení a také na plechu topení, viz. obrázky dole. Díry tomu budete muset přizpůsobit, posunout dolů o tolik, kolik budete hlavu snižovat , nestačí jen plechy zatlačit dolů. Poté budete ještě muset zvětšit díry na propouštěcí šrouby do hlavy, pokud se rozhodnete je dávat zpět. Po úpravě a kontrole těchto částí, můžeme pokračovat.
KOMAXIT, NEBO BARVA ?
Je libo barvu, dejte barvu. Je libo komaxit, dejte komaxit, je libo nedávat nic, nedávejte nic. Výběr barvy na Vaše plechy je na Vás, já Vám pouze z osobní zkušenosti mohu doporučit naše zkušenosti. Osobně jsem zastáncem dobře udělaného komaxitu, vypalovaná barva v peci, ale pozor, není komaxit jako komaxit. Za ta dlouhá léta, co děláme FIátky jsem se setkal s komaxitem, který se do roka odloupával, nebo dokonce začal reznout. V současné době nám komaxit dělá ověřená firma a hlavně dobře. Samotné plechy je zapotřebí nejdříve OPÍSKOVAT. ALE POZOR, VÍKO VENTILŮ A OLEJOVOU VANU NIKDY NEPÍSKUJTE !!!! Znám již několik případů zadření motorů díky písku, který se do motoru dostal, to samé nikdy nenechávejte ventilové víko pískovat a následně komaxitovat. Písek uvnitř v záhybech se vlivem vypalování komaxitu usadí a postupně se poté do motoru uvolňuje. Jak složité je víko ventilů a kde se písek usazuje se můžete podívat na fotografii v pravo. Osobně plechy pískujeme, necháváme pozinkovat (na přání) a poté dvojití komaxit, samotné víko a vanu lakujeme ručně. Další z možností je nechat plechy nalakovat barvou, to už je na Vás :)
![]() |
![]() |
![]() |
VENTILOVÉ VÍKO a olejová vana
Jak jsem již uváděl výše, VÍKO V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEPÍSKOVAT, to samé olejovou vanu ! Vyvarujte se komaxitu. Nejlepší způsob je očistit jej ručně, obrousit a nalakovat teplotně odolným sprejem. Osobně používám sprej na brzdiče, tyto vydrží extrémní teploty, což je na víko ventilů jako dělané. Samotné ventilové víko překontrolujete také ze spodní strany a to konkrétně vyztužení víka, nesmí být popraskané, nebo odloupnuté od samotného víka.
![]() |
ZINKOVÁNÍ DALŠÍCH DÍLŮ
Samotný motor může být pěkný, ale může být ještě hezčí. Veškeré díly na motoru, jako je táhlo plynu, držáky motoru, držáky výfuku při sundání nechte jemně opískovat a nechte je nazinkovat, tak jako, když vyjeli z továrny a jako třešničku na dort na motor v dalších článcích nalepíme i originální výrobní štítky. které můžete zakoupit v eshopu www.fiat500126.cz.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ať už zvolíte jakoukoliv variantu barev Vašeho motoru, nenechte si do toho nikým kecat, je to jen Vaše auto a jakou bude mít barvu máš motor je jen na Vás. Z vlastní zkušenosti Vím, že většina se rozhodne pro decentní vzhled, tak jako kdyby vyjel z továrny a to černý.













































