
Další z nesmírně důležitých částí vozu je bezpochyby převodovka, neboli převodová skříň, jak budete chtít. Jak už víte, každá převodovka má svůj typický zvuk, ať už přes rachotící jedničku, tak přes hučící diferenciál při vyšších rychlostech. Takovéto zvuky jsou do určité míry normální, typické pro naše Fiátky. Pokud však hranice "rachotu" překoná určité meze, je potřeba s tím něco udělat.
Jako dalším signálem pro generálku převodovky může být třeba vypadávající jednička. Pokud při rozjezdech a při jízdě do kopce jednička vypadává, popřípadě ji tam musíte držet rukou, je na čase. S tímto je pak většinou spojená kompletní výměna převodových kol, popřípadě i špatných ložisek. Převodovky často upoutají naší pozornost tím, že při odjezdu z garáže vidíme na zemi flek oleje. K tomuto bych řekl pouze to, že je to bohužel normální. Fiat, který si neukápne, je hodně vyjímečný Fiat. Samozřejmě pod autem nesmí být obrovská louže s tím pak je spojené riziko úplné ztráty oleje, což je také častou příčinou fatálních následků. Osobně doporučuji olej v převodovce minimálně jednou za rok zkontrolovat a dolít, jak na to se dozvíte v mém videonávodu.
Majitelům Fiátků 500 s převodovkou bez synchronů můžeme nabídnout přidělání synchronů z Fiatu 126, což na první pohled nikdo nepozná, ale jízdní vlastnosti s Fiátkou se zlepší, ale naopak ztratíte originalitu řazení s meziplynem. Takovéto úpravy jsou pouze a pouze na Vás, popřípadě lze původní skříň vyměnit z Fiatu 126, která má jiný "delší" převod a samotné ty synchrony, neobejde se však proserem úprav. Převodovka z Fiatu 126 je často vyhledávána a to z důvodu ceny, přeči jen z Fiatu 500 kvalitní převodovky se shánějí velice špatně, popřípadě hodně draze.
Cena generálky převodovky se také nedá říci s přesností na korunu, opět každá má své nemoce a každá potřebuje jinou péči. Spousty převodovek postačí jen přetěsnit, vyměnit základní věci a cena se může pohybovat okolo 3000,- Kč. Potom může nastat asi ta nejhorší situace, kdy má převodovka špatnou jedničku, stromeček, nějaká ložiska a další a tam se cena může vyšlphat až k 10000,- Kč, vždy záleží na konkrétních opravách. V mnoha případech po zhodnocení stavu majitelé dávají své záložní převodovky, které mají uložené. Bohužel taková doba je pryč, sehnat jinou za láhev vodky a vyměnit.





