Kdy vznikla první myšlenka malého přívěsu?
Myšlenka vznikla v okamžiku, kdy se celá rodina usadila do nově pořízeného Fiatka 500. Cestování kolem komína a na srazech, kdy je auto převezeno na sraz na plaťáku, problém není, ale jet někam dál po vlastní ose ve více lidech na více dní už je. První myšlenka byla malý nákladní přívěs pro věci.
Nebylo jednodušší koupit už hotový nákladní přívěs?
To mě také napadlo. Ale vše je závislé na tažném vozidle. V technickém průkazu jsem měl zapsané hmotnosti nebrzděného/bržděného přívěsu 250/250 kg. Na internetu jsem začal hledávat, zda vůbec někdo na mikro autě jako je Fiat 500 má tažné zařízení a jestli se dá sehnat. Má, a dokonce májí zajímavé přívěsy.
Začal jsem hledat tažné zařízení pro Fiat 500. Našel jsem na ebay starý inzerát, ale už nebyl aktuální aukce skončila, ale nikdo nekoupil. Nedalo mi to a oslovil jsem prodejce, jestli ho ještě má. Prodejce ho měl a byl ochoten mi ho prodat. Po dvou měsících mi přišlo nové tovární tažné zařízení. Zjistil jsem podle štítku, kdo je výrobce a jestli někdo nemá oprávnění k dovozu do ČR, aby mi vystavil technický list. Nebudu to protahovat po dalších dvou měsících jsem měl zapsané v TP tažné zařízení na 250/250kg.
Proč jste nekoupil malý přívěs někde na inzerci?
To jsem chtěl, ale všechny přívěsy byly buď velké nebo těžké. Vzpomněl jsem si, existovala možnost si postavit svépomocí přívěs nebo dokonce motorové vozidlo. Tato možnost stále existuje, tak to byla výzva si za Fiatka postavit nějaký malý a lehký přívěs.
Jaké byly počáteční parametry přívěsu?
Bylo potřeba si nastudovat legislativu jak těžké přípojné vozidlo může být (spojitelnost vozidel), o tom hovoří vyhláška 206/2018 Sb. vydaná Ministerstvem dopravy.
Celková hmotnost přívěsu vychází z provozní hmotnosti Fiat 500 , která je 840 kg. Polovina je 420 kg, tak že by celková hmotnost mohla být 420 kg, aby se přívěs mohl připojit za Fiat 500.
Za mým Fiátkem lze táhnout maximálně 250 kg bržděný nebo nebržděný přívěs.
Tak proč hmotnost byla stanovena na 300 kg?
Zde vstoupil další faktor, a to inspirace ze světa, vše už bylo vymyšlené. V Německu přívěs za mikro auta vyrábí „roehnert.de“ a v data listu u podobného přívěsu je hmotnost 300 kg, tak jsem jí převzal.
Proč jste nekoupil rovnou tento přívěs v Německu?
Uvažoval jsem o tom, dokonce jsem psal i výrobci, ale nikdo se mi neozval a město Wuppertal, kde firma sídlí, je až u Kolína nad Rýnem.
Koukám, že rozměry a tvar jsou podobné přívěsu UOVO!
Ano, myšlenka byla stejná a jak jsem psal vše bylo už vymyšlené. Původně jsem letecký Inženýr a aerodynamika je základ všeho co se pohybuje v prostředí tekutin. Tvar vychází z letící kapky vody (slza).
Proč teda není název „kapka“ nebo „slza“ ?
Ano, název vycházející z tvaru kapky vody mají zahraniční přívěsy a to slza (Teardrop). Jelikož přívěs je stavěný pro vůz Fiat a má více tvar podobný vajíčku, tak název byl vybrán „UOVO“ (Italsky vajíčko).
Aha, tak teď to dává smysl UOVO 300.
Přesně tak.
Tak, váhu, tvar a název máme, co rozměry?
První parametr byl, aby přívěs se mohl použít bez přídavných zrcátek a měl přibližně stejnou šířku jako Fiat 500. Šířka pětistovky je 1320 mm. Pokud budeme chtít přívěs použít pro dvě ležící osoby na přespání, tak se podívejme na rozměry stanu typu A, který byl pro dvě osoby. Rozměr podlážky je cca 200 x 120 cm, 60 cm pro jednu osobu je dostačující, stejně je člověk ušněrován ve spacáku a když se mají lidé rádi, tak se vejdou. Je třeba se ještě podívat na homologované nápravy, kterou je třeba použít. Byla vybraná náprava s rozchodem 1380 mm a roztečí patek 950 mm.
Tuto nápravu můžeme použít, protože pokud dojde k maximálnímu pro pružení, tak nikdy rameno nezasáhne do roviny patek, limitovaný jsme jen šířkou pneumatik.
Tak že šířka rámu vyšla 1180 mm. Délka je stanovena ležící osobou výšky 185 cm.
A co celková výška přívěsu?
Celková výška pětistovky je 1325 mm. Předpoklad byl, aby aerodynamika byla sladěna a obtékání navazovalo na tažné vozidlo a aerodynamický odpor byl co nejmenší.
Tak nás už nenapínejte, jaké byly předpokládané rozměry a tvar?
Předpokládané rozměry jsou zde.
Jaký materiál byl použit, aby se docílilo co nejnižší hmotnosti a přitom se zachovala pevnost konstrukce?
Zde se opět sáhlo do historie a použila se kombinace dvou materiálů. Rám je svařený z ocelových jeklu a nástavba (karoserie) je z překližky a dřeva. Stejně jako byla konstruována letadla před využitím hliníku a kompozitů. Třeba takový de Havilland Mosquito byl celý ze dřeva a měl přezdívku dřevěný zázrak. Také jsem mohl využít své zkušenosti ze stavby létajících modelů, které jsem si stavěl.
Tak že stačilo zajít do prodejny s hutním a dřevařským materiálem, něco nakoupit a pak už jen stavět?
To né. Vše nejdříve bylo třeba namalovat a vytvořit výkresovou dokumentaci, která bude nejdříve schválena a pak se podle ní bude vyrábět přívěs. Jelikož máme 21.století, tak byl vymodelovaný 3D model budoucího přívěsu v CAD systémy.
A s tím stačilo zajít na úřad a zažádat o stavbu přívěsu?
Ne, musel se napsat návod k obsluze budoucího přívěsu, napsat základní technické údaje, doložit homologace použitých komponentů atd.
To není málo, jak takové povolování stavby přívěsu probíhá?
Na patřičném úřadu se podá žádost a úředník na vyjádření má třicet dní. To je teorie, ve skutečnosti pracovník projde s vámi předloženou dokumentaci, řekne co máte ještě doplnit a dodat. Pokud vše je jak má, tak si vše nechá a řekne, že se vám ozve. V mém případě se ozval už za tři dny. Ještě ten samý den jsem navštívil úřad a dostal kladné rozhodnutí. Součástí schválení stavby bylo i přidělení VIN codu. Teď už nebránilo se pustit do stavby.
Tak hurá, a tyto přípravné práce jak dlouho trvaly?
Od zakoupení tažného zařízení až po vydání povolení stavby uběhlo pět měsíců.
Čím jste začal?
Začalo se nákupem materiálu a postupným zpracováním.
První se svařil rám, namontovala se náprava a zkusila se první jízda.
Po nalakování rámu se znovu vše namontovalo a pokračovalo v montáži komponentů.
Další práce nejlépe popisují fotografie.
Veškeré úpravy a doplňky byly voleny tak, aby hmotnost byla co nejmenší, ale zároveň byla zachována pevnost. Ve výsledku se dosáhlo předpokládané hmotnosti 120 kg (ve státní zkušebně naměřili 123 kg)
A jak probíhal proces schvalování? Kam se s tím pak jelo?
Když byl přívěs hotový, tak jsem s ním zajel do Státní zkušebny strojů, kde proběhla kontrola a byl vystavený protokol pro další schvalování.
S protokolem jsem zašel znovu na úřad, který vystavil povolení ke stavbě, a podal žádost o schválení vozidla. Po týdnu jsem byl informován, že je vše připravené a mám si vyzvednout národní schválení vozidla a TP.
Teď už stačilo uzavřít pojistku, zajít na registr motorových vozidel a zaregistrovat vozidlo.
Výhled z interiéru vozidla do zrcátek Fiatu 500
Bude možné více informací a také informace ohledně ceny ?
Samozřejmě, že tyto informace budou, ale musíte nám dát ještě více času. V současné době ladíme detajly jak s přívěsem, tak ohledně jeho další výroby. Dále pro Vás chystáme nové video, kde Vám celý přívěs představíme, popíšeme a také Vám představíme samotného výrobce přívěsu. Určitě o všem budete včas informováni.